Minggu, 15 November 2015

Tumbuh-tumbuhan Cattail - The Supermarket daripada Swamp

Tumbuh-tumbuhan Cattail - The Supermarket daripada Swamp

Anda mungkin perasan tumbuhan cattail di sepanjang jalan raya berhampiran paya dan paya. Tetapi, adakah anda tahu bahawa Cattails mungkin salah satu yang paling penting makanan tumbuhan liar di sekitar dan pasti bernilai mengetahui kira-kira?

Kegunaan cattail adalah serba boleh, bagi setiap bahagian mempunyai tujuannya semasa bahagian-bahagian yang berlainan tahun. Anda boleh dengan mudah mengenali tumbuhan cattail. Tiada seorang pun daripada rupa-a-orang seperti tumbuh lebih daripada beberapa kaki tinggi, jadi pada pertengahan musim bunga, cattail yang lebih besar menjadi terang. Ia mudah untuk menuai, sangat lazat dan menyediakan sumber yang kaya dengan nutrien. A pendirian Cattails sehampir anda akan mendapat untuk mencari sebuah pasar raya liar untuk ia telah diberi gelaran: "pasar raya paya" kerana kepelbagaiannya kegunaan.

Cattail pucuk-The Cattail boleh dimakan!

Pada musim bunga, sebagai cattail bunga spike adalah membangun, ia boleh mengoyakkan dan dimakan seperti jagung pada bongkah itu. The cattail menembak mempunyai, lembut, putih, teras dalaman tidak berbau yang rasanya manis dan lembut. Mereka rasa seperti kacukan antara zucchini tender dan timun, menjadikannya sempurna untuk menambah kepada salad atau sandwic. Jika anda menambah pucuk cattail sup pada akhir memasak mereka akan mengekalkan kerangupan mereka. Mereka menambah rasa yang lazat untuk kacau-kentang goreng juga. The cattail menembak menyediakan sumber terbaik beta-karotena, niasin, riboflavin, thiamin, kalium, fosforus, dan vitamin C. Ia adalah salah satu yang terbaik sumber vegetarian secara semula jadi liar protein, lemak tak tepu, dan ia tidak mengandungi kalori. Ia juga menyediakan enzim yang kaya dengan nutrien dan mineral.

Anda boleh mengumpul pucuk cattail selepas tempoh cuaca kering. Tanah mungkin sedikit berlumpur supaya anda akan mahu menunggu sehingga tanah adalah lebih kukuh untuk kedudukan yang lebih baik. Pastikan anda membawa bersama BAGGIE plastik untuk mengumpul jeli lembab dan melekit. Jeli boleh digunakan pada bisul dan terbakar di kemudian hari. Untuk meningkatkan hasil tanaman anda, cari pendirian yang lebih besar Cattails. Hasil terbaik adalah sebelum bunga mula berkembang. Anda akan mahu menggunakan kedua-dua tangan untuk memisahkan daun luar dari teras. Selepas menarik teras keluar, kulit dan membuang lapisan paling luar daun sehingga anda sampai ke bahagian yang boleh dimakan, yang akan menjadi cukup lembut untuk mencubit dengan kuku anda.

Cattail Daun

Pada musim bunga lewat apabila pangkalan daun cattail masih muda dan lembut, ia boleh dimakan mentah atau dimasak. Bentuk mentah boleh ditambah kepada salad atau sandwic. Borang yang dimasak adalah sama dengan bayam tetapi merasa lebih baik. Daun-daun kering juga boleh dipintal menjadi anak patung dan haiwan mainan untuk kanak-kanak, sangat banyak seperti anak patung kelongsong yang terdapat di pasaran hari ini. Daun Cattail telah ditemui di atas bumbung jerami, ditenun ke dalam bakul hiasan dan permaidani, dan telah pun digunakan untuk menyokong untuk belakang kerusi.

Cattail Rizom

Sisi bawah tanah batang dipanggil rizom, boleh dituai dari akhir musim luruh ke awal musim bunga. Mereka adalah berkanji, seperti kentang, dan unchewable supaya kanji mesti dikikis atau disedut daripada gentian sukar. Satu kaedah alternatif penuaian adalah untuk pemedih mata selain rizom, basuh dan keringkan, kemudian paun gentian untuk melepaskan kanji dalam. Kemudian menapis. Kanji yang sangat manis dan lazat, tenaga yang besar sumber makanan yang kaya, dan boleh dimakan mentah atau ditambah sebagai ejen penebalan semasa memasak. Tunas melekat pada rizom, juga boleh dimakan dan membuat sayur-sayuran yang lazat yang dimasak. Mendapatkan rasa makanan liar dengan memburu untuk cattail di kawasan anda.

Pollen Pemakanan

Cattails adalah tumbuhan yang mempunyai bunga dengan kedua-dua bahagian lelaki dan perempuan. Bunga jantan membentuk kenaikan yang sempit di hujung saham yang menegak. Lelaki biasanya layu apabila debunga telah tertumpah. Debunga boleh dikumpul dan digunakan sebagai tambahan tepung atau pemekat kuah dan sup. Anda juga boleh makan mentah debunga, taburkan dalam yogurt; campurkan dalam shake buah-buahan, oat, atau salad. Orang telah membayar jumlah keterlaluan wang untuk mendapatkan debunga dari kedai-kedai makanan kesihatan. Bentuk komersial debunga dijual dalam bentuk kapsul tetapi tidak mengandungi rasa, kandungan tenaga, kesegaran, pemakanan, dan nilai harga seperti yang terdapat di hutan. Debunga adalah protein dan tenaga sumber yang besar.

Semasa musim singkat, debunga boleh diambil pada hari-hari musim tenang supaya limpah kurnia anda tidak bertaburan dalam angin. Membuka kepala bunga dan bengkok ke bawah supaya anda boleh meletakkan beg kertas yang besar di atas. Kemudian perlahan-lahan goncang. Selepas membiarkan settle debunga dan menyaring keluar runtuhan, anda boleh gunakan debunga untuk menambah ke dalam tepung gandum untuk membakar roti, mufin atau lempeng.

Cattail Lilin

Selepas debunga telah dikeluarkan, cattail itu tidak lagi boleh dimakan. Anda kemudiannya boleh mencelupkan kepala bunga coklat dalam lilin dan menggunakan batang sebagai lilin perlahan-lahan membakar. Asap akan mengusir serangga.

Benih Cattail

Nombor-nombor besar kecil bunga cattail perempuan membentuk pancang cerut seperti padat pada batang-betul di bawah pancang lelaki. Apabila masak, kepala hancur ke dalam bulu kapas, meninggalkan benih untuk meniup angin. Bahagian perempuan mesti kekal disambungkan ke seluruh kilang sehingga benih telah matang dan tersebar. Tetapi berhati-hati, tumbuh-tumbuhan benih bawaan udara telah diketahui merengsakan kulit dan boleh mencetuskan asma.

Cattail Down

Cattails adalah pokok utama untuk India Amerika. Tidak ada keperluan untuk memupuk cattail, untuk kaum India mendapati ia dalam bekalan yang begitu besar. Mereka menggunakan "down" untuk moccasins talian, untuk tempat tidur, lampin dan serbuk bayi. Satu perkataan asli Amerika untuk Cattails bermaksud "buah untuk katil Papoose," katanya. Orang India juga digunakan Cattails secara perubatan. Mereka rebus batang bawah dan digunakan sebagai diuretik untuk peningkatan membuang air kecil atau digunakan jeli seperti pes yang terdapat di antara daun muda untuk luka, bisul, luka, terbakar, scabs dan radang. Ia adalah bahan utama untuk pustules cacar.

Rakyat hari ini menggunakan cattail turun ke bantal barangan dan barangan pakaian. Perkataan-hati: apabila menggunakan down Cattails-sentiasa menggunakan bahan memukul untuk menutup down. Ke bawah yang lembut boleh menyebabkan kerengsaan kulit.

Menemui Cattails sentiasa tanda pasti air. Mikroorganisma mereka telah dikenali untuk meningkatkan kualiti air dan tanah. Saintis kini bereksperimen dengan cattail untuk mengeluarkan unsur-unsur beracun arsenik daripada air minuman. Bentuk sistem penapisan boleh menjadi salah satu-satunya cara untuk menyediakan penapisan air murah bagi negara-negara membangun. Bagaimana yang luar biasa adalah bahawa!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar