Minggu, 15 November 2015

Perubatan Ayurveda - A alukan Pendekatan Alternatif

Perubatan Ayurveda - A alukan Pendekatan Alternatif

Perubatan Ayurveda adalah salah satu sistem perubatan tertua di dunia dan pada asalnya diamalkan di India. Walaupun banyak amalan dan teknik borang ini alternatif penyembuhan telah didokumenkan, beberapa teknik dan terapi telah diturunkan dari mulut ke mulut. Dua buku teks utama Perubatan Ayurveda, bertajuk Caraka Samhita dan Sushruta Samhita menggambarkan lapan cawangan borang ini alternatif perubatan dan meliputi yang berikut: Dalaman perubatan, pembedahan, rawatan kepala dan penyakit leher, ginekologi dan pediatrik, toksikologi, psikiatri, peremajaan tua dan daya hidup seksual.

Herba Ayurveda dan rawatan sentiasa digunakan di India di mana lebih 80% daripada penduduknya bergantung kepada perubatan Ayurveda. Dengan beberapa konsep asas yang merangkumi rawatan seseorang minda, badan dan jiwa, perubatan alternatif ini menjurus untuk mengimbangi badan dan menghapuskan kekotoran yang memberi kesan kepada kesihatan.

Perubatan Ayurveda menawarkan lebih 600 formula herba dan 250 tumbuh-tumbuhan yang mengandungi ciri-ciri penyembuhan. Pada masa-masa ini ubat-ubat herba akan digabungkan dengan logam untuk membuat bahan-bahan semula jadi, yang kemudiannya digunakan sebagai ubat Ayurveda untuk buasir.

Buasir, lebih dikenali sebagai buasir, adalah suatu keadaan di mana saluran darah dalam dubur, dan juga di bahagian bawah usus besar, adalah diperbesarkan dan tertakluk kepada pendarahan. Walaupun punca-punca keadaan ini biasanya disebabkan oleh pemakanan yang tidak seimbang, jangka masa yang duduk dan kurang bersenam, terdapat herba, bentuk alternatif terapi yang digunakan secara menyeluruh untuk mengubati keadaan ini. Ubat Ayurveda termasuk triphalachurna, abhayarista dan Arsha Harivati, untuk menamakan beberapa.

Rawatan triphalachurna Ayurveda perlu diambil untuk buasir setiap hari untuk penghidap dengan sembelit. Ubat ini direka untuk meringankan sembelit dengan mencampurkan 2 sudu besar serbuk ke dalam segelas air suam yang perlu diambil setiap malam sebelum tidur. Dengan makan ubat ini, tekanan yang disebabkan oleh sembelit akan berkurang dan buasir hilang. Meminum 30 ml Abhayarista, cecair oral, juga berguna untuk sembelit. Untuk mempercepatkan pemulihan, Triphalachurna boleh ditambah ke tab mandi, berisi air panas, di mana pesakit duduk untuk sekurang-kurangnya 30 minit.

Dalam perubatan Ayurveda, kencing manis diklasifikasikan sebagai gangguan metabolik di mana fungsi berkurangan pankreas membawa kepada tahap yang lebih tinggi gula dalam darah. Sama seperti apabila merawat apa-apa penyakit, jenis badan tertentu pesakit - Vata, Pitta atau Kapha - dianggap apabila merawat diabetes. Pengamal yang menawarkan rawatan serangan Ayurveda gangguan dari pelbagai bidang yang berbeza: Diet pengubahsuaian, program pembersihan dirujuk sebagai Panchakarma, dan ubat-ubatan Ayurveda untuk kencing manis akan digunakan sepanjang tempoh rawatan. Herba yang paling penting yang digunakan dalam rawatan ini adalah shilajit, kunyit gudmar, neem, Amalaki, guggul dan arjuna. Setiap ubat herba akan memainkan peranan tersendiri dalam mengawal selia pankreas dan hati fungsi.

Setiap herba akan digunakan dengan cara yang berbeza beberapa kali setiap hari. Beberapa herba akan ditambah kepada pelbagai jus buah-buahan atau air, sementara yang lain akan ditelan dalam bentuk kapsul atau disapu pada badan dalam bentuk pes herba.

Walaupun terdapat beberapa over-the-counter dan batuk ditetapkan dan ubat-ubatan sejuk di pasaran, beberapa lebih suka mengambil pendekatan semula jadi dalam merawat penyakit mereka. Perubatan Ayurveda menyediakan banyak ubat semula jadi untuk penghidap selsema dan batuk. Ubat-ubatan ini termasuk sayur-sayuran masak, teh, susu panas dengan halia dan susu dengan kunyit. Ini perubatan, rawatan, minuman membantu mengaktifkan sistem imun badan, mengeluarkan lendir dari badan, yang seterusnya mengurangkan gejala batuk

Semua pelajar Perubatan Ayurveda mengetahui bahawa rawatan Ayurveda muktamad satu boleh menawarkan, adalah salah satu yang menekankan pendekatan holistik di mana keadaan fizikal, emosi dan rohani pesakit diambil kira semasa, kedua-dua, diagnosis dan rawatan.

Ayurveda sebagai satu bentuk perubatan adalah semula jadi, selamat, berkesan dan berpatutan. Tidak hairanlah, oleh itu, bahawa daripada semua ubat-ubatan alternatif yang diamalkan di dunia, Perubatan Ayurveda kekal bentuk yang paling popular perubatan alternatif dan pendekatan alternatif yang sangat dialu-alukan sesungguhnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar