Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Semulajadi Untuk Kembung Perut

Pemulihan Semulajadi Untuk Kembung Perut

Kembung perut berlaku apabila seseorang teguk turun banyak udara atau makan bahan makanan dalam jumlah yang besar bahawa orang yang alah kepada. Ia boleh berlaku disebabkan oleh masalah gas dan juga kepada orang-orang yang tidak tahan laktosa dan produk yang mengandungi laktosa. Apabila kembung perut berlaku, perut menjadi lebih besar. Terdapat juga banyak keadaan perubatan yang merangsang kembung perut. Apabila ada kembung yang tidak normal, iaitu apabila tidak ada alasan yang jelas untuk kembung, doktor perlu dirujuk kerana ada kemungkinan ia menjadi tanda-tanda tumor.

Kembung boleh dengan mudah dikawal di rumah. Jika kembung diikuti oleh sembelit, pengambilan buah-buahan boleh membantu. Kandungan serat dan air perlu pergi dalam yang mencukupi ke dalam badan. Bersenam juga perlu dilakukan yang membantu dalam mengurangkan sembelit. Jika kembung disebabkan kerana masalah gas, minum banyak minuman berudara boleh menyembuhkannya. Benih saderi dan chamomile, halia, teh pudina juga boleh berguna. Minyak kayu putih dan cengkih juga didapati sangat berguna. Air masak manis dengan madu dan kayu manis juga boleh mengurangkan kesakitan. Ada juga latihan yang dicadangkan untuk kelegaan daripada kembung.

Tetapi ia adalah lebih baik untuk mengelakkan perut kembung daripada mencari ubat. Cara terbaik untuk mengelakkan kembung adalah dengan tidak bercakap semasa makan. Juga, seseorang itu untuk mengelakkan bahan-bahan seperti buah-buahan mengandungi fruktosa dan juga hidangan yang mengandungi laktosa. Kembang kol mentah dan brokoli tidak boleh diambil kerana ia adalah sukar untuk dihadam. Penjagaan perlu diambil untuk tidak melangkau waktu makan utama.

Banyak air perlu diminum sepanjang hari dan makanan yang boleh ditelan hanya selepas mengunyah betul. Gula-gula, gula-gula, minuman berudara, makanan pedas dan lain-lain harus dielakkan. Sayur-sayuran dan buah-buahan perlu diberikan tanpa kulit dan biji selepas memasak. Kacang, kacang tanah, kacang gajus dan lain-lain, jagung dan produk-produknya juga harus cuba dan dielakkan.

Kembung perut bukan penyakit kebanyakan masa. Kadang-kadang pengambilan antibiotik juga boleh menyebabkan kembung perut. Dengan tidak makan gula-gula, bahan makanan dengan kandungan lemak yang tinggi, bahan-bahan masin boleh di dapati pada tahap minimum untuk mengelakkan kembung perut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar