Kamis, 12 November 2015

Apabila Gejala Sembelit yang tidak dirawat, lebih besar Masalah Kesihatan Boleh Timbul

Apabila Gejala Sembelit yang tidak dirawat, lebih besar Masalah Kesihatan Boleh Timbul

Satu kesilapan yang anda tidak lagi ingin membuat adalah untuk hanya mengabaikan gejala sembelit tidak kira berapa kerap masalah berlaku atau hilang. Sudah tentu, terdapat banyak faktor yang boleh membawa kepada masalah dengan kes-kes jangka pendek sembelit yang mungkin mengapa masalah ini adalah sangat biasa dan sebagainya jarang dirawat oleh doktor. Apabila tanda-tanda dan gejala-gejala tidak memperhebat dan pergerakan usus yang normal kembali dalam beberapa hari, terdapat pasti ada isu-isu kesihatan jangka panjang yang disebabkan oleh sembelit.

Ada kalanya fungsi usus tidak normal dan tanda-tanda dan gejala-gejala berlarutan beberapa hari lamanya tanpa mengurangkan. Satu masalah jangka panjang dengan sakit sembelit adalah satu kebimbangan kesihatan yang serius kerana ia boleh membawa kepada pengumpulan produk toksik dalam usus besar dan di sepanjang dinding saluran gastrousus. Buang air besar masa depan pasti akan memadatkan sampah ini di sepanjang dinding di mana ia akan menjadi keras dan kering. Najis dipadatkan sepanjang dinding usus memudahkan parasit seperti cacing cangkuk berpaut kepada lapisan usus. Dan dalam masa, parasit ini akan menjadi longkang kepada badan anda dan boleh melemahkan keupayaan sistem imun anda untuk menangkis bakteria.

Disenaraikan di bawah adalah beberapa masalah kesihatan yang boleh berlaku apabila sisa dan makanan dihadamkan dibenarkan untuk berkumpul di dalam sistem kolon dan usus:

* Diverticulitis. Keadaan ini adalah sangat teruk untuk kesihatan kita secara keseluruhan kerana ia menyebabkan poket herniated untuk membangunkan dalam sistem kolon. Secara harfiah, poket ini kedai sisa toksik dan dengan itu adalah sumber potensi untuk kerosakan jangka panjang toksik termasuk kanser. Pengumpulan sisa dipadatkan dan makanan dihadamkan membuat sistem kolon keseluruhan lebih toksik dan membawa kepada beberapa masalah kesihatan seperti kanser kolon, dan juga pembangunan polip.

* Candidasis. Ini adalah jangkitan yis yang semakin meningkat di luar kawalan dalam saluran usus anda. Biasanya, tanda-tanda yang disebabkan oleh sistem imun yang lemah dan termasuk: Keletihan kronik atau teruk dan kehilangan tenaga umum, walaupun pada tengah hari; Cirit-birit; Senak; Sembelit; Sembelit yang teruk sakit perut; Gastritis; Masalah kulit seperti jerawat dan ruam; akhir sekali, Mukus di dalam najis.

* Septicemia. Dalam kes-kes hentaman tahi berlarutan dan ketidakupayaan terhasil untuk lulus najis, bakteria dan toksin yang berbahaya akan diserap ke dalam aliran darah anda. Bahan-bahan berbahaya pasti akan menyebabkan kerosakan sel untuk beberapa sistem. Sekarang jika bakteria dibenarkan untuk mengumpul untuk tempoh yang lama atau jika sistem imun menjadi lemah oleh sebab-sebab lain, keadaan yang dikenali sebagai septisemia boleh berkembang dan ini adalah lebih sedikit daripada jangkitan besar-besaran mengamuk di dalam badan anda, sebenarnya ia boleh membawa kepada kematian jika tidak dirawat dengan segera dengan rawatan antibiotik atau antimikrob lain.

Jelas sekali tidak ada yang dapat mengelakkan sembelit selama-lamanya. Walaupun menggunakan enema, suppositories, dan julap hanya akan mengurangkan kes jangka pendek sembelit. Anda boleh membantu mencegah masalah sembelit yang menjengkelkan, bagaimanapun, dengan makan yang kaya dengan serat makanan dan membantu sistem pencernaan anda berfungsi dengan lebih berkesan. Minum jumlah yang cukup cecair, senaman dan memakan jumlah harian yang disyorkan serat pasti akan membantu menjaga najis lembut dan buang air besar yang kerap. Walau bagaimanapun, jika pencegahan sembelit gagal, tidak mengabaikan gejala sembelit kerana mungkin ada kesan yang teruk kepada kesihatan jangka panjang anda apabila anda lakukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar