Minggu, 15 November 2015

Sakit Leher, Punca dan Rawatan

Sakit Leher, Punca dan Rawatan

Sakit leher adalah gejala beberapa keadaan yang serius dan bukan patologi asas. Inilah sebabnya mengapa, apabila anda merasa sakit di leher, anda perlu mengetahui punca masalah tersebut. Kadang-kadang sakit yang boleh bermula dengan sakit berdenyut perlahan yang boleh mula di bahagian lengan dan bahu. Pada masa-masa, ia hanya sakit suntikan jarum sedikit. Menentukan punca kesakitan akan memastikan rawatan yang betul dan prognosis yang baik.

Punca Sakit Leher

Keadaan yang serius melibatkan penyakit-penyakit degeneratif cakera, cakera tulang belakang herniasi, disfungsi arteri karotid atau tersumbat, penyakit jantung koronari akut, dan stenosis tulang belakang. Ini adalah keadaan yang boleh menyebabkan komplikasi serius dan juga kematian, jika tidak dirawat. Rasa sakit leher adalah salah satu daripada gejala penyakit-penyakit ini, jadi tanda-tanda yang berkait rapat dengan sejarah pesakit, gejala-gejala lain fizikalnya dan keputusan diagnostik makmal beliau. Apabila penyakit itu patologis dirawat dan diuruskan kemudian sakit leher itu juga akan hilang. Dalam keadaan tertentu, penggunaan ubat penahan sakit dikawal supaya doktor boleh memantau sama ada punca berjaya sembuh atau tidak.

Keadaan Minor menyebabkan isu-isu termasuk leher leher keletihan otot yang disebabkan oleh postur yang salah, tabiat tidur yang tidak betul, tekanan, kedudukan yang tidak betul, dan kaedah berjalan.

Rawatan Menurut punca

Seperti disebutkan di atas, kaedah terapeutik akan bergantung kepada jenis keadaan. Satu contoh ialah dalam penyakit jantung koronari akut. Dalam keadaan tertentu, sakit leher biasanya disebabkan oleh tekanan darah tinggi, yang mungkin penting atau menengah untuk penyakit. Aterosklerosis, penebalan dinding saluran darah akibat kolesterol atau lipid tahap tinggi, boleh menyebabkan penyakit jantung koronari akut. Ujian makmal boleh mengesahkan diagnosis. Jika diagnosis disahkan, maka pesakit akan menerima anti-kolesterol rawatan dadah. Apabila paras kolesterol telah kembali normal, maka tekanan darah akhirnya akan menjadi normal juga, dengan penghapusan kesakitan.

Dadah

Jika tidak ada syarat patologis berkaitan dengan kesakitan, keletihan otot kemudian kecil dan tekanan boleh dirawat dengan senaman atau ubat tahan sakit seperti ibuprofen, parasetamol dan ini NSAID.

Terapi fizikal

Latihan terapeutik adalah cara yang berkesan untuk mengurangkan dan menguruskan kesakitan leher. Latihan rumah seperti leher regangan dan senaman lenturan juga boleh membantu banyak.

Postur yang betul

Dalam ketiadaan keadaan patologis, mengekalkan postur yang betul adalah kunci untuk menghapuskan sakit leher. Jika anda memperoleh postur yang betul dengan bahu anda lurus dan dada anda keluar, dan kepala, badan dan kaki sejajar dengan satu sama lain, maka anda boleh menghapuskan sakit leher sama sekali.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar