Kamis, 12 November 2015

Neti Pot - Boleh Kulat Tumbuh dalam rongga sinus?

Neti Pot - Boleh Kulat Tumbuh dalam rongga sinus?

Adakah anda tahu bahawa ia adalah mungkin untuk kulat untuk berkembang di dalam rongga hidung anda? Kebanyakan individu tidak tahu bahawa apa-apa kemungkinan bahkan ada. Kurangnya pengetahuan boleh pula membawa kepada banyak keadaan kesihatan yang tidak perlu. Punca utama di sebalik jangkitan sinus kronik adalah sebenarnya disebabkan oleh kehadiran kulat. Apabila menjadi proaktif dan pendidikan diri sendiri, barulah kita boleh belajar bagaimana untuk mengenal pasti dan menghalang kulat di trek. Ini jika kesan boleh menyelamatkan kita dari banyak gejala yang tidak diingini tidak selesa yang hanya muncul kerana kecuaian kami.

Neti Pot dan proses hidung bilas besar bagi orang-orang yang mempunyai serangan sering muncul alahan kronik. Ia adalah zarah udara kecil seperti hama, bulu haiwan peliharaan, dan debunga yang cenderung untuk mengganggu rongga hidung. Ini serpihan mengikat kecil untuk dinding rongga sinus, dan dengan bantuan bakteria masa itu juga membiak hadir. Kesan sampingan lain yang lebih menyenangkan juga pertumbuhan kulat. Ia adalah sukar bagi sesetengah orang untuk membayangkan, tetapi kulat hadir mana-mana.

Walaupun kulat dan acuan cenderung untuk hidup di dalam gelap, panas, tempat-tempat yang lembap telah ada kajian dilakukan yang menunjukkan ia juga terapung di dalam udara. Sejak hidung mempunyai persekitaran yang sesuai untuk pertumbuhan, sekali kulat masuk ke dalam rongga sinus, ia adalah sukar untuk memberitahu betapa pantas ia boleh membiak. Dengan saiz, kulat mula menyebabkan banyak kesakitan yang orang biasanya mengaitkan dengan jangkitan sinus kronik.

Banyak kali dalam garisan pertama sihat pertahanan, periuk neti disyorkan oleh pengamal perubatan. Ini bercampur masin disyorkan perlu termasuk natrium bikarbonat, yang bertindak sebagai penampan dan Xylitol, yang biasanya digunakan sebagai pengganti gula. Sudah tentu, terdapat pilihan lain untuk melawan jangkitan yang termasuk ubat preskripsi, tetapi itu tidak datang dengan lain-lain kesan sampingan yang tidak diingini.

Kaedah rawatan semula jadi terdiri daripada mengepam keluar rongga hidung anda dengan campuran dipilih khusus penyelesaian masin hidung. Ini boleh dilakukan dengan alat-alat lain daripada periuk neti seperti sistem pengairan sinus tetapi saya cenderung untuk tidak berfikir orang-orang yang sangat semulajadi. Ia adalah lebih sihat pada pendapat saya untuk mempunyai graviti melakukan kerja-kerja, dan tidak memaksa air ke dalam hidungnya elektrik anda. Ketika mencari mana-mana pilihan walaupun, ia adalah bijak untuk pergi dahulu berunding dengan doktor anda. Ia mungkin sesuatu yang boleh dihentikan awal dan secara semula jadi sebelum ia menjadi gangguan kronik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar