Kamis, 12 November 2015

Adakah Bio-Perbankan Masa Depan baru?

Adakah Bio-Perbankan Masa Depan baru?

Kanada mempunyai satu, Estonia mempunyai satu, United Kingdom mempunyai satu dan, jelas, Iceland mempunyai salah satu yang terbesar. Bio-bank semakin meningkat dalam kedua-dua bilangan dan populariti di seluruh dunia terutamanya kerana kemajuan yang penyelidikan ke atas genom manusia tahu pada tahun-tahun kebelakangan ini.

Pada asasnya, bio-bank adalah pangkalan data di mana syarikat-syarikat kerajaan dan swasta serta menyimpan DNA, tisu, dan maklumat kesihatan yang boleh digunakan untuk membolehkan penyelidik untuk mencari sebab-sebab genetik untuk apa-apa jenis penyakit. Pada masa kini terdapat suara-suara menyokong idea khusus penyakit bio-bank. Di sini ahli-ahli sains akan menyimpan sampel daripada orang yang mengalami penyakit tertentu seperti kanser payudara, misalnya. Seperti data base dapat membantu ahli-ahli sains untuk mengkaji lebih baik sebab dan evolusi penyakit dan mencari penawar yang lebih cepat.

Apabila memikirkan tentang penyakit khusus bio-bank, perkara pertama yang datang ke fikiran adalah mereka digunakan untuk penyelidikan AIDS atau kanser. Inilah orang-orang itu, sehingga kini, ditangkap kebanyakan perhatian media dan mempunyai, oleh itu, jarak penglihatan yang lebih tinggi. Tetapi oleh kerana masyarakat perubatan percaya mereka mempunyai potensi yang besar dalam mencari sumber dan penawar untuk hampir apa-apa penyakit, bilangan mereka semakin meningkat dan begitu juga bilangan penyakit yang dikaji. Pada masa kini, kami mempunyai bio-bank dalam penyelidikan mengenai diabetes, autisme, penyakit jantung dan skizofrenia. Dan, sudah tentu, senarai boleh pergi pada dan ia pasti akan menjadi lebih besar dalam masa.

Yang benar adalah bahawa terdapat banyak bercakap mengenai perkara bio-perbankan dan bio-pemeliharaan, terutamanya disebabkan oleh liputan media seperti ini kemudahan perubatan dinikmati. Kami mendengar banyak cerita-cerita tentang bagaimana kehidupan seorang gadis kecil adalah selamat kerana sel-sel stem bahawa doktor telah mengambil dari adik kecilnya dan paling ibu bapa pada masa kini memandangkan menyimpan bahan genetik selepas anak mereka dilahirkan. Jelas sekali, tiada siapa yang mahu berfikir bahawa anak mereka benar-benar akan memerlukannya tetapi, sekarang bahawa teknologi moden dan penyelidikan membolehkan, mengapa tidak mengambil apa-apa langkah keselamatan?

Bio-bank pasti Allah menghantar hadiah untuk masyarakat perubatan dan juga untuk rakan-rakan dan saudara-mara pesakit yang mendapat manfaat daripadanya. Penyelidikan kanser, misalnya, amat bergantung sampel dari siri besar kes. Seperti pelbagai sampel dengan tarikh yang berkaitan mereka hanya boleh disediakan oleh bio-bank. Walaupun semua ini, namun beberapa kebimbangan mengenai privasi penderma. Dalam usaha untuk menangani dengan itu, penyelidik datang dengan siri satu cadangan seperti menggunakan sampel dinyahpaut atau hanya mengedarkan sampel dengan hanya satu nombor pengenalan. Bagaimanakah masyarakat perubatan menyelesaikan pertimbangan etika yang terlibat masih belum dapat dilihat. Satu perkara yang pasti walaupun: kita akan terus mendengar tentang bio-bank untuk masa yang lama kerana kebanyakan masyarakat akademik tidak dapat membayangkan masa depan perubatan dan penyelidikan tanpa ini kontroversi "bank hidup".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar