Kamis, 12 November 2015

Alahan Makanan dan Sindrom Usus Mudah Rengsa

Alahan Makanan dan Sindrom Usus Mudah Rengsa

Sindrom Usus Mudah Rengsa (IBS) adalah salah satu diagnosis yang paling kerap dalam mana-mana amalan penjagaan utama di negara kita dan mungkin di seluruh dunia. Sindrom Usus Mudah Rengsa adalah nama yang telah diletakkan dalam keadaan di mana pesakit mempunyai gas usus, kembung, sendawa, cirit-birit dan / atau seli sembelit, dengan perasaan yang tidak menyenangkan umum dalam saluran gastrousus.

Dalam perubatan konvensional apabila pesakit mempunyai gejala-gejala ini mereka boleh mendapatkan ujian najis, kolonoskopi dan GI atas endoskopi. Jika semua ujian ini adalah normal pesakit kemudian memberitahu bahawa dia mempunyai "Sindrom Usus Mudah Rengsa", dan "apa yang perlu dibimbangkan". Walau bagaimanapun, gejala boleh menjadi agak mengganggu dan sering akan membawa pesakit untuk mencari penjagaan seorang doktor integratif.

Doktor integratif secara umum dan amalan saya khususnya tahu bahawa diagnosis ini adalah sejenis "keranjang sampah" diagnosis bahawa orang-orang tergumpal ke dalam. Dengan siasatan menyeluruh dari sudut perubatan integratif pandangan punca banyak boleh didapati yang benar-benar boleh dirawat dan gejala hilang.

Salah satu sebab yang paling biasa gejala-gejala ini adalah alahan makanan. Doktor konvensional hanya akan memanggil makanan alergen jika apabila pesakit memakan makanan itu, mereka keluar dalam gatal-gatal dan ruam di seluruh badan mereka dan memerlukan rawatan kecemasan. Doktor integratif tahu bahawa reaksi alahan yang lebih halus boleh menyebabkan gejala IBS.

Artikel oleh PJ Whorwell dan rakan-rakan, beberapa tahun yang lalu melihat satu cara tambahan untuk mencari alahan makanan. Secara khusus ujian darah ini kelihatan untuk "IgG. Antibodi dalam darah saya telah melakukan ujian darah untuk jenis alahan makanan selama beberapa tahun dan mendapati ia menjadi amat berharga dalam membantu orang dengan gejala IBS.

Kajian ini membawa sekumpulan pesakit dengan Sindrom Usus Mudah Rengsa dan lakukan ujian darah antibodi IgG pada mereka. Mereka mengikuti rancangan-pesakit lebih 12 minggu. Bagi mereka pesakit yang sepenuhnya mematuhi diet yang disyorkan oleh ujian darah, terdapat pengurangan 26% dalam gejala. Selain gejala nonspecific lain yang termasuk kualiti hidup dan kebimbangan / kemurungan juga bertambah baik pada pesakit-pesakit ini.

Saya gembira untuk mencari baru-baru ini kajian yang mengesahkan apa yang doktor integratif telah lakukan untuk beberapa ketika. Dalam amalan saya, ini adalah salah satu daripada beberapa ujian yang saya lakukan untuk membantu pesakit menyelesaikan IBS mereka. Dan saya telah melihat keputusan yang luar biasa dengan ini.

Jika anda mempunyai gejala-gejala IBS, sila bertanya kepada doktor anda untuk melakukan ujian darah IgG antibodi untuk melihat jika anda mempunyai alahan makanan. Kemudian ikut diet yang ditetapkan oleh ujian darah dan lihat jika gejala-gejala anda hilang.

Hubungi saya jika anda mendapati alahan makanan untuk menjadi relatif kepada gejala-gejala anda dan sama ada diet tertentu telah membantu kepada anda dalam mengurangkan gejala usus? Soalan? Hubungi saya di sini.

Saya berharap untuk mendengar daripada anda.

Dr. Soram

Rujukan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar