Minggu, 15 November 2015

Butter Susu - A Minuman Sihat Digambarkan dalam Ayurveda

Butter Susu - A Minuman Sihat Digambarkan dalam Ayurveda

Susu mentega dikenali sebagai "Takra" dalam ayurveda. Sifat-sifat dan ciri perubatan diterangkan dalam seperti berikut.

Takram laghu kashayaamlam deepanam kaphavaatajit || Showphodaraarshowgrahanidoshamootragrahaaruchee | Pleehagulmaghritavyaapadgarpaanduvaamayaan jayeth ||

Mentega susu (BM) tidak menyebabkan berat apabila dimakan. Oleh itu ia diketahui mempunyai kualiti "laghu". Ia akan dihadamkan dengan cepat dan mudah. Ini biasanya masam dan bertindak sebagai astringen. (Oleh kerana ini susu mentega harta membantu dalam mengurangkan liang disebabkan oleh jerawat dan jerawat. Ia mengurangkan motilitas hyper usus semasa cirit-birit dan IBS. Hartanah ini juga membantu untuk mengecutkan buasir) .Aggravated kapha dan Vata dikurangkan oleh minuman ini tertanya-tanya. Ia adalah pembuka selera yang terbaik. Menurut ayurveda ia mengurangkan kembung perut, memudahkan gejala buasir, melegakan usus dalam IBS dan membantu dalam pencernaan. Ia juga mengurangkan kesan racun dan sangat berguna dalam merawat anemia.

Cecair ini menyahtoksin badan dan membersihkan usus, melegakan sembelit dan membantu untuk menambah flora usus. Ia mempunyai kurang lemak berbanding susu dan kaya dengan kalsium, kalium dan vit B12.

Bagaimana untuk menyediakan susu mentega:

Dadih tebal hendaklah disebat untuk memisahkan mentega. Bahagian cair yang kekal selepas memisahkan mentega dipanggil sebagai susu mentega atau "takra". Apabila BM ini dicampur dengan air, ia dipanggil sebagai "sajala takra". Jika BM digunakan tanpa menambah air, ia dipanggil sebagai "takra nirjala".

Bagaimana untuk membuat minuman lazat daripada dadih:

Campurkan ½ gelas BM ½ segelas air. Melahirkan dengan baik. Tambah sedikit garam, ½ sudu teh jus halia dan memerah ½ kapur kepadanya. Hiaskan dengan daun ketumbar. Ini menghilangkan dahaga, mengurangkan loya dan muntah-muntah.

Rawatan rumah menggunakan dadih:

1. Campurkan sedikit garam, ½ sudu teh jus halia dan jintan putih dihancurkan ke dalam segelas BM. Ini akan mengurangkan keasidan, sembelit dan gejala buasir.

2. Masukkan sedikit garam, sudu teh gula ke dalam segelas BM dicairkan dengan air. Ini bertindak sebagai formula Penghidratan Semula sangat baik dalam cirit-birit dan dehidrasi. Ia membekalkan tenaga serta-merta dan mengurangkan kekerapan najis.

3. Ia adalah minuman yang sihat bagi orang yang mengalami obesiti, buasir dan usus inflammed atau IBS.

4. Urut campuran BM dan garam di liang yang disebabkan oleh jerawat dan jerawat. Kemudian basuh dengan air suam dan bilas sekali lagi dengan air sejuk. Ini membantu untuk mengurangkan liang.

5. Pengambilan susu mentega menguatkan sistem penghadaman dan memastikan ia bebas daripada jangkitan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar